Top 6 van situaties om gek van te worden als verzorger
De professionele patiënt van de medische wereld
Vervelend, grappig of ontroerend ? Het hangt ervan af hoe moe je bent, maar als je te maken krijgt met een patiënt die je wilt uitleggen hoe jij je werk moet doen, dan word je daar kwaad van, nietwaar?
Een opmerking over hoe je een infuus inbrengt, een vraag over je anciënniteit, het weigeren van een geneesmiddel, enz. Het zijn ogenblikken waarop je rustig moet blijven.
Verzorger zijn en je werk met passie doen vergen geduld alsmede een flinke dosis humor en pedagogiek. Zeg tegen jezelf dat de meest gestresste en stressvolle patiënten niet altijd de ergste zijn !
Een ernstige houding die moeilijk vol te houden is
Heeft u de resultaten van mijn autopsie ? Ik drink alleen bier, geen alcohol. Welk water is er bij mijn vrouw gebroken ? De medische woordenschat is soms lastig..
Heb je de neiging om te doen alsof je het niet gemerkt hebt of om de ander te corrigeren? Kun je wel een strak gezicht houden?
Dergelijke situaties zijn van de ergste, maar ook van de beste, want humor is altijd op zijn plaats als verpleegkundige, ziekenverzorger of vroedvrouw.
De onvermijdelijke ontgroening in een nieuwe afdeling
Je weet vast nog hoe je als verzorger op de afdeling kwam. Voor sommigen had het daar kunnen eindigen, want lid worden van een nieuwe ploeg kan soms aanvoelen als een ontgroening.
Een dienblad met maaltijden naar de kamer van een overleden patiënt moeten brengen of iemand moeten wassen die pas gestorven is, is een van de grapjes die de nieuwkomers meemaken.
Dit soort ontgroeningen kunnen je aan het lachen maken, maar voor een jonge verzorger zijn het vaak heftige ervaringen.
Het goede eraan is dat je vermogen tot zelfspot meteen op de proef wordt gesteld. Je zult waarschijnlijk ook zelf ooit kunnen lachen.
Dat vervloekte bellen van patiënten
De wet van de vervloekte bel is geen legende.
Wanneer de bel van een patiënt begint te knipperen, lichten ook de anderen binnen enkele seconden op. Als het schot eenmaal gelost is, kan het uren duren voor het weer rustig wordt.
Evenzo zal een patiënt die zegt niet te willen storen degene zijn die het vaakst belt. Je hebt al begrepen dat je meer aandacht moet besteden aan degenen die nooit bellen!
De verzorger en zijn rol als vertrouwenspersoon
Je bent een verzorger omdat je van mensen houdt. Je had echter niet verwacht dat je zo'n goede luisteraar moest worden. Met je welwillendheid en vrijgevigheid wek je vertrouwen en word je een uitstekende partner.
Helaas kun je geen hele dagen met de dame in kamer 42 praten, ook al ben je misschien wel geïnteresseerd in de verhalen uit haar jeugd. De beste reactie? Maak het kort, maar beloof dat je spoedig terug zult komen !
De hel van de apotheek
Je haat het om naar de apotheek te moeten gaan. Net als bij de bellen zijn er theorieën over deze vervloekte plek.
Waarom ontbreekt juist het geneesmiddel dat je nodig hebt? Waarom is het zo dat wanneer je het eindelijk vindt, de houdbaarheidsdatum ervan is verstreken? Waarom moet je altijd zo gehaast naar de apotheek als je bijna klaar bent met je dienst?
Maak jij als verzorger ook situaties mee die je gek maken ? Je wordt op je woord geloofd, want de medische wereld vraagt veel meer van je dan alleen maar patiënten behandelen en ontlasten.